چه غذاهایی برای وعده‌ های افطاری و سحری مناسب‌ترند؟ برای رفع یبوست ناشی ازكمبود مصرف مایعات در طول روزهای این ماه مبارك، چه كار باید كرد؟ آیا فعالیت‌های بدنی هم در طول ایام این ماه رمضان، توصیه می‌شود؟ كدام دسته از بیماران باید ازروزه گرفتن پرهیز كنند؟ و… پاسخ به این سوال‌ها را از زبان كارشناسان بخوانید.

برای جلوگیری از عطش

دكتر عباس شجاعی، متخصص علوم تغذیه، دانشگاه اصفهان:هنگام سحر از خوردن غذاهای خشك نظیر كوكو سبزی، كوكو سیب‌زمینی، كتلت و گوشت‌های سرخ شده مثل كباب، جوجه‌كباب و ماهی خودداری كنید. این غذاها به همراه غذاهایی كه ادویه زیادی دارند، باعث عطش زیاد وترش كردن معده می‌شوند. تمام روزه داران، خصوصاً آنهایی كه دچار بیماری‌های گوارشی و معده هستند، سعی كنند از خوردن این غذاها بپرهیزند و یا از لیمو ترش، ماست و سبزی خوردن در كنار این غذاها استفاده كنند. روزه‌داران برای پیشگیری از بروز ناراحتی‌های گوارشی و ترش كردن و سوزش سر معده، باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب مانندزولبیا و بامیه در سحر یا افطار پرهیز كنند.مصرف سس مایونز، خامه،سوسیس و كالباس نیز در سحری یا افطاری مناسب نیست، زیرا این غذاهازمینه بروز ناراحتی‌های گوارشی نظیر ترش كردن معده را فراهم می‌كنند.ضمنا خوباست شش تاهشت لیوان آب در فاصله ی افطار تا سحر نوشیده شود و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز،لیمو ترش تازه در پایان سحری مصرف شود.

برای تامین قند خون

دكتر ربابه شیخ‌الااسلام، متخصص تغذیه، مدیر كل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:افراد روزه‌دار همانند زمانی كه روزه‌ دار نیستند، باید سه وعده غذا بخورند كه این وعده‌ها شامل سحر، افطار و شام است. البته مصرف غذا در دووعده(سحری و افطار) نیز اشكالی ندارد. بهتر است غذای مصرفی در سحر ویژگی وعده ناهاررا داشته باشد. در ماه مبارك رمضان استفاده از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل۵گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات+ میوه‌ها+ سبزیجات+ گوشت وحبوبات و تخم‌مرغ+ شیر و لبنیات، برای حفظ سلامت بدن و تامین انرژی و نیازهای تغذیه‌ای بدن توصیه می‌شود.استفاده از خرما در ماه رمضان به‌خصوص در هنگام افطار برای تأمین قند خون فرد روزه‌دار بسیار مؤثر است. روزه‌داران سعی كنند به جای غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای آب پز و بخارپز شده استفاده كنند.

برای حفظ تعادل در وعده‌های غذایی

دكتر مسعود كیمیاگر، متخصص تغذیه:نیازی به حذف هیچ یك ازوعده‌های غذایی نیست. در ماه رمضان انسان دچار محدودیت یا محرومیت مواد غذایی نمی‌شود و احتیاج به ذخیره‌سازی مواد غذایی پیش از ماه رمضان وجود ندارد. باتوجه به این كه در ماه رمضان یك وعده ی غذایی حذف می‌شود، همه ی افراد باید حداقل۲۰درصد كمتر از ماه‌های دیگر سال غذا بخورند. با مصرف متعادل مواد غذایی درماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی‌های اضافی را پیدا می‌كند. تمامی روزه‌داران باید وعده ی سحری را در برنامه ی غذایی خود داشته باشند، زیرا حذف این وعده، سلامت آنهارا به خطر می‌اندازد.

برای جلوگیری از افزایش وزن

دكتر برلیانت بزرگمهر،‌ دبیر انجمن تغذیه ایران:در ماه مبارك رمضان از مصرف بیش از حد غذاهای چرب و شیرین خودداری كنید. روزه‌ داران هنگام افطار از مواد غذایی شیرین مانند زولبیا، بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نكنند،زیرا باعث افزایش وزن می‌شود.انجام پیاده‌ روی و ورزش در این ماه، توصیه می‌شود. بهتر است روزه‌ داران روزه‌شان را با آب ولرم باز كرده و پس از آن از نان، پنیر،گردو و غذاهای گرمی مانند آش استفاده كنند و حتما بین افطار تا شام یك تا دو ساعت فاصله بگذارند و حتما در این زمان آب فراوان بنوشند.كودكان و نوجوانانی كه برای نخستین بار روزه می‌گیرند باید در وعده ی سحری، غذای كافی بخورند و همچنین آبمیوه‌و سبریجاتی مانند هویج و گوجه‌فرنگی را فراوان مصرف كنند، زیرا مقدار زیادی ویتامینرا به صورت فشرده به بدن آن‌ها می‌رساند.

برای سلامت روزه‌اولی‌ها

میترا زراتی، كارشناس ارشد تغذیه:فعالیت زیاد نوجوانان روزه‌دار در ماه رمضان منجر به مصرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق در طی ساعات روزمی‌شود و این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بروز سوء‌تغذیة خفیف یا شدیدباشد.

بهترین ورزش‌ها در طول این ماه،شنا و پیاده‌روی پس از صرف افطار است، چرا كه این ورزش‌ها ازگرفتگی عضلات و بروزیبوست پیشگیری می‌كنند.